Evaluarea școlară – o perspectivă teoretică
prof. Adriana Coțovanu, Inspectoratul Școlar Județean Suceava
Evaluarea este o componentă esențială a procesului instructiv/educativ, a triadei instruire-predare-evaluare, având ca scop cunoașterea efectelor activității desfășurate, în vederea optimizării ei, pe baza colectării, organizării și interpretării rezultatelor obținute prin intermediul instrumentelor de evaluare. De asemenea, rolul ei este să depisteze limitele învățării, greșeli, lacune, nivel prea scăzut de cunoștințe, dificultăți în interpretarea și aplicarea cunoștințelor, pentru depășirea acestora și realizarea progresului școlar. Elementele evaluării sunt: • Informațiile care privesc nivelul de cunoștințe și competențe al elevilor, permițând formularea aprecierilor; • Aprecieri, estimări ale situației prezente sau prognoze ale celei viitoare; • Decizii care privesc modalități de acțiune; Etapele procesului de evaluare: a)precizarea domeniului de aprecieri: volumul de cunoștințe; înțelegerea și interpretarea cunoștințelor; aplicații ale informațiilor însușite; abilități intelectuale de ordin general; b)descrierea informațiilor necesare și depistarea celor disponibile pentru formularea aprecierilor; c)stabilirea graficului și modului de obținere a informațiilor necesare; d)alegerea instrumentelor de colectare a informațiilor și analiza lor; e)elaborarea aprecierilor și luarea deciziilor concretizate în calificative, note și măsuri de acțiune; Funcții principale și specifice ale evaluării: • Funcția diagnostică – ce vizează depistarea lacunelor, greșelilor și înlăturarea acestora; • Funcția prognostică – care anticipează performanțele viitoare ale elevilor; • Funcția de selecție – permite clasificarea și ierarhizarea elevilor; • Funcția de certificare – care relevă competențele și cunoștințele elevilor la finele unui ciclu/formă de școlarizare; • Funcția motivațională sau de stimulare a activității de învățare a elevilor și se manifestă prin valorificarea pozitivă a feed-back-ului oferit de evaluare, în sensul aprecierii propriei activități; • Funcția de orientare școlară – intervine în alegerea unei anumite forme de educație; • Realizarea acestor funcții ale evaluării presupune folosirea echilibrată a strategiilor de evaluare, diversificarea tehnicilor și instrumentelor de evaluare. Momente și modalități de realizare a evaluării Metodologia evaluării de proces (a rezultatelor școlare) presupune răspunsuri la următoarele întrebări: a) Pe cine evaluăm? – toți elevii, ca grup; elevii luați individual; un anumit grup (de vârstă); b) Când ? – de câteva ori pe an, la diferite date; la date fixe; continuu; c) Prin ce mijloace? – probe scrise, orale, practice; observația directă în clasă; referate, proiecte, teme pentru acasă; portofolii; d) Pentru cine? – elevi, părinți; profesori, factori de decizie; instituții care vor angaja viitori absolvenți; e) În funcție de ce? – obiective curriculare; standarde și criterii de evaluare formativ-educativă; Evaluarea poate fi continuă sau periodică. Se realizează: – la începutul programului de instruire; pe parcurs; secvențial; în final; Modalitățile de realizare a evaluării se structurează în funcție de momentul aplicării, în: evaluare inițială, evaluare continuă (formativă). evaluare cumulativă (sumativă, globală). Evaluarea cumulativă este într-un fel, o evaluare de bilanț. Ea se caracterizează prin: un caracter normativ, permițând compararea performanțelor elevilor cu obiectivele generale ale disciplinei și cu nivelul de pregătire al elevilor la începutul programului; se realizează la intervale mari de timp (la finalul unui capitol, curs, an școlar, ciclu de învățământ), determinând aprecieri finale asupra rezultatelor școlare; are efecte reduse asupra ameliorării procesului de învățare; măsurarea se realizează prin sondaj în rândul elevilor și asupra materiei parcurse; urmărește ierarhizarea elevilor după performanțele obținute ; rezultatele acestei evaluări pot fi utilizate de organele de decizie pentru formularea unor măsuri privind organizarea și desfășurarea procesului instructiv-educativ. Abordare comparativă între evaluarea sumativă și evaluarea formativă: Criteriul folosit Evaluarea sumativă Evaluarea formativă Mijloace disponibile prioritare -verificări parțiale – aprecieri gen bilanț -verificări gen sondaj-valabile doar pentru unii elevi și doar pentru o parte a materiei -verificări susținute pe secvențe mici -aprecieri care determină ameliorări -verificarea întregii materii/elemente esențiale – aprecieri valabile pentru toți elevii Obiectivul principal -evaluarea cantitativă a rezultatelor -efect ameliorativ redus la nivelul lecției -evaluare calitativă a rezultatelor –ameliorarea lecției – perfecționarea activității de instruire – învățare – evaluare Criteriul de apreciere a rezultatelor -compararea cu obiectivele specifice ale disciplinei de învățământ -compararea cu obiectivele concrete/operaționale ale activității de instruire – învățare – evaluare Funcția prioritară exercitată -clasificare, ierarhizare a elevilor -stimulare a dezvoltării elevilor Efecte psihologice -stres, relații de opoziție profesor -elev/sursă de stres -relații de colaborare profesor – elev, dezvoltând capacitatea de autoevaluare Timp -evaluarea ocupă 30-35% din activitatea didactică -evaluarea ocupa 8-10% din activitatea didactică Metode tradiționale de evaluare: probe scrise; probe orale; probe practice. Fiecare din aceste metode tradiționale are avantaje și dezavantaje. Din acest motiv, ele trebuie combinate într-un mod optim. Metode alternative de evaluare: observarea sistematică a comportamentului elevului prin: fișe de evaluare/autoevaluare, liste de control/verificare, scări de clasificare; investigația; proiectul; referatul; portofoliul o modalitate de evaluare cu spectrul larg, permițând strângerea unui material bogat și variat despre progresul școlar al elevului utilizând o varietate de metode și tehnici de evaluare; autoevaluarea este o tehnică corelată cu instrumentele de evaluare prezentate mai sus, permițând elevului o cunoaștere a performanțelor proprii; Metodele alternative oferă profesorului informații suplimentare despre activitatea și nivelul de achiziții al elevului. Acestea completează datele furnizate de metodele tradiționale. În evaluarea de astăzi, indiferent de tipul ei folosim itemii. Din punct de vedere al obiectivității în notare, itemii se clasifica în: itemi obiectivi, itemi semiobiectivi, itemi subiectivi. Calitățile instrumentelor de evaluare: Pentru ca rezultatele evaluării să aibă semnificație pentru evaluatori, evaluați, instituții și societate, instrumentele de evaluare au următoarele calități: validitatea, fidelitatea, obiectivitatea, aplicabilitatea. Relația dintre curriculum și evaluare Important este că urmărind toate aceste obiective profesorul poate aprecia și nota orice contribuție pozitivă a elevului și observa multiplele aspecte ale implicării acestuia în procesul instructiv-educativ, precum și caracteristicile acestui proces în vederea ameliorării lui și realizării progresului școlar în funcție de posibilitățile fiecarui elev, de interesele și preocupările sale, de cerințele programelor școlare și ale societății.